Side Effects [2013]




              Acum ceva timp am văzut un film regizat de Steven Soderbergh şi pentru că nu am fost prea impresionată, am ajuns la concluzia (eronată!) că omul nu e pe aceeaşi lungime de undă cu mine. Ei bine, m-am înşelat şi spun asta nu doar pentru că filmul despre care o să vorbesc azi (şi care îi aparţine lui Soderbergh, evident) este absolut genial ci şi pentru că, uitându-mă pe IMDb, am observat că printre „creaţiile” regizorului se află şi numeroase alte filme care mi-au plăcut, printre care „Traffic”, „The Limey”, „Out of Sight”, toată seria „Ocean” şi aşa mai departe. Cu alte cuvinte, retrag tot ce am spus rău despre Steven Soderbergh vreodată, rezervându-mi, totuşi, dreptul de a spune că a mai dat şi buleli (cel puţin, aşa consider eu) şi o să vorbesc azi despre unul din filmele lui mai mult decât reuşite, şi anume „Side Effects”.

 
            O să trec cât de repede pot prin partea rezervată cast-ului pentru că vreau să ajung la aspectele cu adevărat importante. Deci, în film îi avem pe Jude Law (care mie îmi place foarte mult şi pe care l-am văzut în diverse producţii, printre care şi „The Holiday” şi „Alfie”), pe Catherine Zeta-Jones (care a jucat şi în „Traffic” şi „Ocean’s Twelve”, printre multe altele), pe Rooney Mara (recunosc că până acum nu prea am mai văzut-o în filme, dar ştiu că a jucat în varianta americană a fimului „The Girl with the Dragon Tattoo” – eu am văzut varianta suedeză: genială!) şi pe Channing Tatum (despre care aş spune că şi-a creat o paletă variată de roluri după relativul succes din „Step Up”, prin filme cum ar fi „Dear John” sau „21 Jump Street”).

            Şi acum, filmul propriu-zis. Ţin să vă spun că nu ştiu cu ce să încep. În primul rând, povestea şi ideea din spatele ei sunt originale şi absolut geniale. Totul se învârte în jurul unei tinere depresive căreia psihiatrul îi prescrie un medicament nou, iar acest medicament are efecte secundare cel puţin dubioase care ajung să îi distrugă de-a binelea viaţa. Să ştiţi că micro-rezumatul ăsta nu acoperă nici 10% din tot plot-ul filmului, dar risc să stric tot farmecul dacă spun mai multe. În orice caz, ce trebuie să reţineţi e că nimic nu e ceea ce pare, că scenariul e conceput în stilul „ceapă” – dai jos un „înveliş” şi dai de altul şi apoi de altul şi tot aşa – şi că imprevizibilul e prezent până în ultimele 2 minute ale filmului.

            Mai mult decât atât, povestea e atât de complexă încât, deşi numărul de personaje e destul de redus, tot te chinui să înţelegi ce naiba se întâmplă, iar frustrarea personajului lui Jude Law, care încearcă să elucideze misterul cu riscul de a-şi distruge el însuşi viaţa e cu atât mai palpabilă cu cât abia în ultimele 10 minute ţi se explică clar ce s-a întâmplat deja. Practic, filmul e combinaţia perfectă de dramă, tragedie şi investigaţie à la Sherlock Holmes şi reuşeşte să te ţină în priză de-a lungul celor 106 minute fără să facă uz de CGI, împuşcături, urmăriri cu maşini şi mafioţi, ceea ce pe mine mă face să-i acord o maaare bilă albă. Deci, neapărat DE VĂZUT !! :)


OBSERVAŢII

Notă IMDb: 7.2
Notă personală: 7.6
Cast: Cu excepţia lui Channing Tatum, care nu a avut un rol prea complex (deşi aş fi răutăcioasă să spun că nu şi-a făcut treaba bine), celelalte trei personaje oarecum principale au fost redate cu cea mai mare acurateţe de către actorii respectivi. Rooney Mara chiar a părut o tipă depresivă, cu mintea pierdută şi figura plouată, Catherine Zeta-Jones s-a transpus în rolul unui doctor psihiatru rigid, conservator şi relativ crispat, iar pe faţa lui Jude Law chiar puteai citi toate emoţiile: disperare, fustrare, furie.
Imagine: Dacă e ceva ce îl diferenţiază vădit pe Soderbergh de restul regizorilor e faptul că ştie cu exactitate cum să aleagă cadrele ca să transmită o anumită stare de spirit. Nu ştiu câţi oameni ar fi în capabili să filmeze un cadru din maşină prin geamul lateral al acesteia plin de stropi de ploaie sau o clădire de jos în sus şi în acelaşi timp din lateral şi să nu cauzeze senzaţia de vertij în mintea telespectatorilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu