Restless [2011]




            După ce ultimele două dăţi am vorbit despre comedii (una romantică şi una get-beget), azi schimbăm macazul şi vorbim despre o dramă, dar dramă în adevăratul sens al cuvântului, întrucât s-ar părea că regizorul Gus Van Sant („responsabil”, printre altele, de „Good Will Hunting” sau „Milk”) a decis să urmeze cu stricteţe reţeta unui film trist de succes. Din nefericire, ideea filmului nu e chiar originală (o să detaliez puţin mai târziu aspectul ăsta), deşi sunt câteva elemente nefolosite până acum şi aspecte neabordate. Ca să închei paragraful introductiv, filmul de azi se numeşte „Restless”.


            Povestea are în centru trei personaje (unul mai ciudăţel ca celălalt), interpretate de Henry Hopper (pe care nu l-am mai văzut nicăieri până acum, nu că ar avea o filmografie prea impresionantă, de altfel; oricum, eu aş zice că şi-a făcut treaba ca lumea), Mia Wasikowska (faimoasă pentru „Alice in Wonderland”, varianta lui Tim Burton şi pe care eu o am văzut-o în „The Kids Are All Right”) şi Ryo Kase (am vorbit despre el cu foarte puţin timp în urmă, când am prezentat „Like Someone in Love”). Din restul cast-ului nu o mai recunosc decât pe Jane Adams (pe care am văzut-o în „Eternal Sunshine of the Spotless Mind”, de exemplu).

            Şi că tot vorbeam de poveste şi de ideea ei de bază, o să vă zic din start că filmul face parte din categoria bolnav(ă)-de-cancer-în-fază-terminală-şi-idila-standard, o categorie din care eu am mai văzut cel puţin încă 3 filme („Keith”, „AWalk to Remember”, „Sweet November”, „A Little Bit of Heaven”). Ia uite că au fost 4, de fapt! În fine, nu vreau să insinuez că toate filmele astea seamănă între ele, că nu-i chiar aşa – abordarea a fost de fiecare dată altfel, de la tenta uşor amuzantă la dramatism lacrimogen. Ei bine, „Restless” se cam apropie de extrema lacrimogenă a eşichierului. Deci, o avem pe Annabel cu o tumoare pe creier şi cu maxim 3 luni de trăit, pe Enoch, traumatizat de moartea într-un accident de maşină a părinţilor săi şi cu o plăcere dubioasă de a merge la înmormântările necunoscuţilor (de fapt, aşa se şi întâlnesc cei doi) şi pe Hiroshi, fantoma unui kamikaze din timpul celui de-al Doilea Război Mondial pe care doar Enoch îl vede.

            După cum probabil aţi dedus, filmul are un iz uşor macabru, punându-se accentul pe moarte în diferitele sale forme, însă din fericire, se rezumă doar la glume şi jocuri funeste şi conversaţii profunde despre însemnătatea vieţii şi a morţii. Partea proastă e că, deşi nu ţine mult (doar 91 de minute), filmul pare foarte static, în sensul că ritmul acţiunii e destul de lent, iar plot-ul pare a nu avea acelaşi nivel de consistenţă pe toată lungimea lui. Partea bună e că informaţiile sunt dezvăluite pe parcurs, ceea ce face ca lentoarea să fie compensată de modul în care ghemul narativ îşi desfăşoară firul (Doamne, cât de lirică pot să fiu!). Oricum, ideea cu fantoma e una originală şi total neobişnuită şi dacă vă întrebaţi ce Dumnezeu caută o fantomă într-un film cu un subiect foarte realist, ei bine, o să aflaţi la final care a fost rostul lui Hiroshi. Deci, pentru fanii genului şi nu numai, DE CE NU ? :)


OBSERVAŢII

Notă IMDb: 6.6
Notă personală: 6.0
Plot: Mi-a plăcut combinaţia inovatoare de personaje, atât de pe tărâmul real cât şi de pe cel ireal, precum şi poveştile lui Enoch şi ale lui Hiroshi; de fapt, dacă stau să mă gândesc bine, cred că prezenţa fantomei face ca filmul să fie deosebit şi să se diferenţieze oarecum de restul filmelor din categoria sa.
Coloană sonoră: Evident, cu tematică melancolico-tristă; pe fundal se aud The Beatles, Bon Iver şi Sufjan Stevens, printre alţii, iar melodiile îţi dau o stare de nostalgie şi se potrivesc perfect cu atmosfera tristă a filmului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu