Tinker Tailor Soldier Spy [2011]



 
Dacă vă plac puzzle-urile, integramele şi alte chestii asemănătoare care presupun, într-o formă sau alta, dezlegarea unei ghicitori, atunci filmul despre care o să vorbesc astăzi e perfect din punctul ăsta de vedere, în sensul că aproape tot ce se întâmplă de la început la sfârşit e o mare nebuloasă. E genul de film la care nu ştii la ce să te aştepţi, la care faci speculaţii pentru că nu te poţi abţine şi la care la final, inevitabil, eşti cel puţin uşor surprins, dacă nu şocat de-a binelea. Şi ca să nu o mai lungesc inutil cu introducerea, este vorba despre „Tinker Tailor Soldier Spy”.


O să încerc să trec cât mai repede prin cast, deşi nu o să fie prea uşor pentru că în filmul ăsta avem plăcerea de a vedea multe nume mari din industria cinematografică britanică, şi anume: Gary Oldman (o să dau ca exemplu trilogia „Batman”, aşa cum am făcut şi când am vorbit despre el în „Red Riding Hood”), Colin Firth (de data asta dau ca exemplu doar „The King’s Speech”), Tom Hardy ( „The Dark Knight Rises”, dar şi „Inception”), Mark Strong („Robin Hood” sau „Sherlock Holmes”) şi John Hurt (eu l-am văzut în câteva filme din seria „Harry Potter”, de exemplu) şi asta aşa, ca să citez numai numele cu adevărat mari. Ah, era să uit de Konstantin Khabenskiy, pe care l-am văzut în „Admiral” (foarte bun filmul, de văzut neapărat!).

Şi acum să trecem la lucruri mai serioase, zic eu. Mi-a plăcut tare mult titlul, mai ales că ştiam dinainte (adică din alt film – „The Tulse Luper Suitcases, Part 1: The Moab Story”) că e o referinţă la un cântecel specific lumii anglo-saxone („Tinker Tailor”), ceva gen „Din Oceanul Pacific…”. E drept că fiind transmis de-a lungul timpului prin viu grai (ca să mă exprim în clişee), există multe variante, dar cea standard e următoarea: „    Tinker, Tailor, / Soldier, Sailor, / Rich Man, Poor Man, / Beggar Man, Thief.” Mi-a mai plăcut şi povestea, a cărei acţiune se petrece în 1973 în cadrul Serviciilor Secrete britanice, iar plot-ul se învârte în jurul faptului că în conducerea agenţiei a fost infiltrat de mult un agent dublu de către sovietici, urmând ca protagonistul (Smiley, pe numele lui), şi el fost spion şi forţat în circumstanţe nefaste să se pensioneze, să descopere la cererea Guvernului care din cei patru membri ai consiliului de conducere este cârtiţa.

Până aici, toate bune şi frumoase. Avem actorii, avem povestea, ce-ar putea merge rău? Ei bine, filmul ăsta e genul de film pe care trebuie să-l vezi când eşti foarte lucid şi concentrat, eventual când te trezeşti din somn şi în niciun caz înainte de culcare, pentru că plot-ul e aşa de alambicat şi sunt destul multe personaje, unele având pseudonime, încât la un moment devine greu să ţii pasul cu acţiunea. În ciuda faptului că scenariul a fost bine scris (presupun că nu degeaba a fost filmul nominalizat la Oscar la categoria asta), dacă nu eşti atent fie numai şi 3 minute, rişti să piezi multe. În plus, povestea e destul de statică şi e bazată în mare parte pe dialog, încât pe alocuri devine uşor plictisitoare. Pe de altă parte, finalul compensează lentoarea cu care se desfăşoară filmul, pentru că se întâmplă vreo două chestii complet surprinzătoare. Per ansamblu, nu pot să zic că e un film care te dă spate, dar nici nu e o pierdere de vreme, aşa că, DE CE NU? :)


OBSERVAŢII

Notă IMDb: 7.1
Notă personală: 7.0
Cast: Bilă albă pentru pleiada de actori (da, a început să-mi placă expresia asta) britanici buni, care îşi joacă rolurile fără cusur (mai ales Colin Firth, aş zice eu, deşi nici ceilalţi nu se lasă mai prejos).
Plot: Idee bună, dar poate că a fost lungită un pic cam mult. Mă gândesc că dacă regizorul ar fi făcut filmul de 100 de minute în loc de 127, acţiunea ar fi părut puţin mai alertă. Dar există şi aspecte deosebite, cum ar fi faptul că n-avem roluri jucate de femei (sunt vreo două, dar apar fugitiv).
+ Am menţionat mai devreme pseudonimele. Titlul filmului a fost ales pentru că toţi cei 4 suspecţi, ca să zic aşa (5, dacă îl numărăm şi pe Smiley, care a fost şi el suspectat înainte de a i se încredinţa investigaţia) au nume de cod: „Tinker”, „Tailor”, „Soldier”, „Poorman” şi „Beggarman”, iar numele de cod pentru Agenţie însăşi este „the Circus”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu